Burgerlijke stand gaat digitaal
Vanaf 31 maart 2019 ging de burgerlijke stand digitaal. Voor zowel de burger als de gemeenten betekent dit een serieuze modernisering en vereenvoudiging, ook voor de afhandeling van een echtscheiding.
Only once-principe
Vanaf 31 maart ging de DABS (Databank Akten van de Burgerlijke Stand) in werking. De papieren geboorte- of huwelijksakte maakte dan plaats voor de digitale akte, die wordt bijgehouden in één centrale databank (DABS). Dat betekent dat gegevens slechts eenmaal digitaal moeten ingevoerd worden en daarna gemakkelijker tussen verschillende overheidsdiensten uitgewisseld kunnen worden. Indien de overheden een bepaalde akte nodig hebben bij de uitoefening van hun dienst, zullen ze de DABS zelf kunnen raadplegen. De burger hoeft zelf geen stappen meer te ondernemen in het zoeken of opvragen van akten want ze zijn gewoon beschikbaar in de DABS.
Daarnaast maakt de verplichte digitalisering komaf met de ongemakken van de miljoenen papieren akten die in de stadhuizen en de rechtbanken worden bewaard. Ze kunnen niet langer beschimmelen en moeten ook niet langer worden afgedrukt. Dat spaart papier, ruimte en bewaringskosten.
Rijksregister wordt automatisch bijgewerkt
Verder wordt het rijksregister automatisch bijgewerkt wanneer een akte wordt gewijzigd. Bij een echtscheiding betekent dit dat ex-partners dit niet meer zelf moeten doorgeven bij de burgerlijke stand en dat de verdere afhandeling van hun scheiding sneller verloopt. Vandaag duurt het doorgaans acht weken vooraleer de echtscheiding wordt overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Met de digitalisering kan dit dus sneller. Dit is bijvoorbeeld van belang voor financiële instellingen wanneer één van de partijen een hypothecair krediet of andere lening wenst aan te gaan. Ook de aankoop van een onroerend goed kan zo bij de notaris vlugger afgehandeld worden.
Bron: VRT NWS en https://www.hln.be/nieuws/binnenland/dit-verandert-er-allemaal-op-1-april~a690f1f1/